איציק שמאי הכהן

איציק שמאי הכהן

מנכ"ל משותף בסינופה

תכנית המשכיות עסקית (BCP)

לעיתים קרובות, כשאנחנו שקועים בתפעול היומיומי של החברה או בית העסק שלנו, אנחנו ממוקדים בפעילות העכשווית, זו המתרחשת כרגע, ושוכחים לחשוב על הסיכונים שעלולים לארוב לעסק שלנו ולפעילותו ממש מעבר לפינה.

כך, שבמהלך ההתנהלות השוטפת שלנו אנחנו עלולים לשכוח את הצורך בגיבוש תכנית המשכיות עסקית וכתוצאה מכך, גם להגיע לזמן האמת מבלי שיש לנו פתרון יעיל לעניין הציפות התפקודית הקריטית לארגון.

סיכוני המשכיות עסקית כתוצאה מעבודה מרחוק

תקופת הקורונה והפופולריות של העבודה מהבית מעמידה את הארגון בסכנה של זליגה או איבוד מידע קריטי עקב יכולתם של הפורצים להיכנס דרך הזהות הפרטית של כל אחד מהעובדים ומכיוון שכך חשובה בקרת הגישה לרשת הארגונית.

הגישה לרשת הארגונית תלויה בתהליך ההזדהות – בין אם מדובר בסיסמאות, טביעות אצבע או זיהוי פנים – שהופכת להיות פרמטר האבטחה החדש. תוקף (האקר) אשר ברשותו פרטי הזדהות של העובד יכול להיכנס לרשת, לייצר נזק בלתי הפיך וכיוון שחומת אש מסורתית לא יעילה במצב הזה, תהיה חייבת החברה להפעיל תכנית המשכיות עסקית.

המשכיות עסקית

מהי המשכיות עסקית ומדוע היא כל כך חשובה?

עסקים מסוגים שונים מקיימים פעילות רבת שנים "בזכות" אספקטים שונים שלהם, אולם, לכל העסקים בכל תחומי העיסוק יש מכנה משותף אחד – הצורך ברציפות הפעילות שלהם.

כך שאין זה ממש משנה באיזה תחום פועל העסק שלכם, הדבר הראשון שתצטרכו להבטיח גם בעת אירוע כלשהו (שריפה שפורצת במשרד, שיטפון, צונאמי, או, כפי שנוכחנו לאחרונה – מגיפת קורונה), הוא שתוכלו לשוב לפעילות תקינה ונטולת זעזועים ככל האפשר.

תכנית המשכיות עסקית, למעשה, מתייחסת לסיכונים הקיימים ומאפשרת מתן פתרונות מהירים לקיום רציפות תפעולית קריטית לארגון, אם וכאשר רציפות הפעילות העסקית נקטעת, מכל סיבה שעלולה לצוץ.

כיום, חלק גדול מפתרונות המשכיות עסקית הם מבוססי ענן, מה שמספק את האופציה לבניית פלטפורמות ותוכנות המאפשרות נדידה קלה בין שירותי האחסון בענן, כדוגמת זאת של חברת זרטו הישראלית.

לסיכום

אם יש נקודת אור כלשהי במגפת הקורונה שנחתה עלינו משום מקום ב-2020, היא מתמקדת במודעות שהתעוררה אצל חברות, בתי עסק, משרדים וארגונים בצורך בגיבוש תכנית המשכיות עסקית.

כל אותם גופים מסחריים שלפני הקורונה היו שאננים (או, לחילופין, לא היו מודעים לחשיבותה כלל של המשכיות עסקית), מצאו את עצמם מתמודדים עם הצורך לקיים את פעילותם העסקית הרציפה, בעוד שאחרים, שהשכילו להיערך לכך מראש – צלחו את המכשול בקלות, יחסית אליהם.

גלילה לראש העמוד